UNIK UTSIKT Gondolen koster i sum ca. 80 millioner kroner er levert av sveitsiske Bartholet og byr på fantastisk utsikt. Foto Jan Arne Pettersen

Gratulerer Narvikfjellet og Narvik med ny gondolbane

I dag, torsdag 21. februar kl 17:00 foretok ordfører i Narvik, Rune Edvardsen, den offisielle åpningen av den nye gondolbanen som strekker seg fra det nye sentrumsområdet i Narvikfjellet og opp langs Fagernesfjellet til ca 650 m.o.h.  En stor dag og en milepæl for hele Narvikregionen.

Vi, i Narvik Slalåmklubb stiller oss stolt i rekken av gratulanter, og vi gleder oss til å ta denne herligheten designet av Porsche i bruk. Med ny gondolbane vil satsingen på reiselivet i regionen samt de kommende alpin-arrangementene som står tur, bli godt ivaretatt mht både logistikk og en fantastisk opplevelse opp til “taket” av Narvik.

Litt morsom historikk å ta med seg i dag: 

Dagens gondolbane er den tredje i rekken, den første kabinbanen i Fagernesfjellet ble bygget så langt tilbake som i 1957, samme år som Narvik Slalåmklubb ble stiftet. Denne første banen ble erstattet i 1995 med en ny og etter datidens standard moderne gondolbane, prisen på denne var i 1995 NOK 25 mill.

 

Her kan du lese pressemeldingen fra Narvikfjellet AS (som eies av Stiftelsen Forte Narvik 68,3 % og Narvikgården AS 31,7 %).

Ny gondolbane åpnet i Narvik

Narvik sin nye gondolbane er nær 1,2 km, den byr på en unik utsikt over by og fjord, og er designet av Porsche.

Og på 4 minutter bringer gondolen deg vel 650 meter over havet, til Narvik sin Øvre Fjellheisrestaurant.

  • Denne er vi virkelig stolt av. Vi kan ta 1.600 passasjerer i timen, og det er 10-seters gondoler med plass til ski, sykler, barnevogn eller rullestoler, sier en stolt daglig leder for Narvikfjellet, Florian Aschwanden.

Onsdag kom den endelige driftstillatelsen fra Jernbanetilsynet, og nå er gondolbanen i full drift.

Heis og parkering

Narvikfjellet AS har investert ca. 80 millioner kroner i den nye gondolbanen som bringer passasjerene fra det nye «hjertet» i Narvikfjellet, kalt Skistua, til Øvre Fjellheisstasjon.

I tillegg er det bygd parkeringsanlegg for om lag 260 biler ved Skistua og Nedre Fjellheisstasjon.

Den sveitsiske leverandører Bartholet har i tillegg gitt tilbud på en byheis som kan kobles rett på denne nye gondolen. Byheisen vil kunne bringe passasjerene rett fra gate 1 i Narvik sentrum og opp via dagens Nedre Fjellheisstasjon til topps, men det er et prosjekt som så vidt er i en start-fase.

Stillegående

  • Den nye gondolen er helt stillegående og komfortabel. Den er også romslig, og ski, sykler og lignende tas inn i gondolen. Ingenting skal henge utpå, med den risiko det utgjør for tur- og skiløypene under, sier Florian Aschwanden.

Den nye gondolbanen tåler vær og vind på en helt annen måte enn de gamle gondolene.

  • Stiv kuling og 15 sekundmeter er ikke noe problem, sier han.

Kapasiteten er seks ganger større enn med gammelgondolen. Og den kan økes til 2.400 per time ved anskaffelse av flere gondoler.

Lofoten og Tromsø

Det er første gang sveitsiske Bartholet bygger heis i Norden.

Selve bygget på Øvre Fjellheisstasjon er tegnet av Tromsø-arkitekten Snorre Stinessen og levert av Ofoten Mek.

Thore Magnussen & Sønn AS fra Lofoten står for grunnarbeidene, og rådgivningsselskapet Indira AS for byggeledelse. Strands Elektriske AS i Narvik for alt elarbeid.

Gondolbanen er finansiert som sveitsisk eksportkreditt i Credit Suisse, og Sparebanken Narvik står for toppfinansieringen.

 

Fakta:

  • Den nye gondolen i Narvik er designet av Porsche, stillegående og har kapasitet til 1.600 i timen. 
  • Gondolen koster i sum ca. 80 millioner kroner, er levert av sveitsiske Bartholet, og byr på fantastisk utsikt.

 

Foto: Jan-Arne Pettersen